Nek en schouderklachten komen veel voor. En sinds ik mijn praktijk weer heb geopend na de lockdown is dit de meest voorkomende reden voor een Shiatsubehandeling. Gelukkig zijn deze klachten goed te behandelen met Shiatsu. Door de nek en schouders in verschillende houdingen (zijlig/ ruglig/ buiklig) te behandelen krijgen ze van alle kanten aandacht. Hierdoor ontstaat er ontspanning en nemen de klachten af.

Oorzaken van nek en schouderklachten:

Een verkeerde werkhouding

Nu er veel vanuit huis gewerkt wordt en we niet allemaal over de juiste bureaus en hulpmiddelen beschikken gaat dit ten koste van een juiste houding. Probeer ook thuis je werkplek goed in te richten denk daarbij aan

  • De afstand tussen je gezicht en het beeldscherm 50 – 60 cm.
  • De juiste kijkhoogte naar je beeldscherm, recht voor je.
  • Houd je armen en benen in een hoek van 90 graden.
  • Houd je voeten op de grond.

Verkeerd bewegen

Bewegen en sporten is goed voor je. Maar te veel of te zwaar is niet goed voor je. Zorg ervoor dat je beweegt en sport op een manier die bij jou past. En bouw het geleidelijk op.

Stress en emoties

Stress en emoties zetten we vast in ons lichaam en de nek en schouders zijn gebieden waar al deze gevoelens graag gaan zitten.  Als je stress ervaart staat je lichaam in de actiestand; je maakt je groot om op te vangen wat er op je af komt. Stress draag je letterlijk op je schouders. Ook emoties zoals angst en woede gaan in je schouders zitten. Als je boos bent maak je je breed en groot en rek je je nek en schouders op. Als je bang bent doe je het tegenovergestelde, rond je schouders en probeert je klein te maken om jezelf te beschermen.

Gevolgen van nek en schouderklachten:

Nek en schouderklachten staan niet op zichzelf. Doordat de spanning in je nek en schouders aanhoudt gaan er ook andere klachten ontstaan.

Hoofdpijn

Via je je nek lopen spieren van je schouders naar je hoofd. Als de spieren in je nek en schouders gespannen zijn zorgt dit vaak voor spanningshoofdpijn.

Rugklachten

Nek en schouderklachten gaan vaak samen met pijn in de onderrug of heupen. De pijn en spanning in je nek en schouder zorgen ervoor dat je (ongemerkt) opzoek gaat naar een comfortabelere houding. Maar hierdoor ga je je rug verkeerd belasten en ontstaan daar klachten.

Slecht slapen

Door spanning in je nek en schouders kan het lastig zijn om een fijne slaaphouding te vinden. Als je pijn ervaart kan je niet ontspannen en is het niet eenvoudig om in slaap te vallen.

Wat kan je doen?

Gelukkig zijn er meerdere dingen die je kan doen om van je nek en schouderklachten af te komen.

Bewegen

Blijf rustig en ontspannen bewegen. Zo voorkom je dat je spieren stijf worden. Doe oefeningen om je nek en schouders mobiel te houden.

  • Buig je hoofd rustig van voren (kin naar je borst) naar achteren (achterhoofd richting je rug).
  • Kijk over je schouder naar achter eerst links en daarna rechts. Houdt hierbij je schouders laag.
  • Beweeg je linkeroor richting je linkerschouder. En daarna je rechteroor naar je rechterschouder.

Herhaal alles tien keer en doe dat drie keer per dag.

Shiatsu

Maak een afspraak voor een Shiatsu behandeling. Hierdoor ontstaat er ontspanning en nemen de klachten af.