Het is lente!

Normaal gesproken mijn favoriete seizoen. De tijd dat het langzaam warmer wordt, waarin we weer meer naar buiten gaan en meer in beweging komen. Nieuwe activiteiten gaan ontdekken en onze creativiteit inzetten. De periode waarin we meer behoefte hebben om samen te zijn met andere en plannen maken voor de toekomst. Het seizoen waarin de energie om slaat van Yin naar Yang. Van donker naar licht. Van passiviteit naar activiteit. 

Maar dit jaar is het anders.

Dit jaar is er het coronavirus. Het virus dat de hele wereld in zijn greep heeft en op z’n kop zet. Om dit virus te bedwingen en te voorkomen dat vele mensen ziek worden of zelfs doodgaan is het nu verstandig om precies het tegenovergestelde te doen dan wat we natuurlijk in deze tijd voelen. Blijf binnen. Trek je terug. Als je naar buiten gaat houdt dan afstand van elkaar. Plannen maken voor de toekomst is lastig. Hoe? Waar? Wanneer? We weten het nog niet.

Veranderingsfase; wat heb jij nodig?

De transitie van het ene seizoen naar het andere heeft altijd invloed op hoe we ons voelen. De overgang van de Yinne winter naar het opkomende Yang in de lente is voor onze energie vaak erg ingewikkeld. Maar deze keer hebben we daar een extra uitdaging bij; het coronavirus. En alle maatregelen die we daarvoor moeten nemen.  Het is voor iedereen zoeken naar wat je nu nodigt hebt om de rust te bewaren en goed voor jezelf te zorgen. Wees creatief! Dit is een eigenschap die helemaal hoort bij de energie van de lente.

Zelf Shiatsu

Nu je niet bij mij in de praktijk kan komen voor een Shiatsu behandeling deel ik graag een punt met je dat je heel goed zelf kunt behandelen. Het punt is Lever3 en ligt op de bovenkant van je voet tussen het eerste en tweede middenvoetsbeentje. In de Chinese geneeswijze hebben alle punten een naam en de naam van dit punt is “De machtige, grote straat” (als dat niet uitnodig om dit punt te masseren).

Dit punt hoort echt bij de overgang van het ene seizoen naar het andere, maar vooral bij het begin van de lente. Lever3 zet energie in beweging en breekt stagnatie op. En tegelijk zorgt dit punt er voor dat je energie daalt zodat er rust ontstaat.

Daarnaast biedt dit punt ondersteuning bij:

  • Emotionele stress
  • Spanningshoofdpijn
  • Stijve spieren
  • Een geïrriteerd en gefrustreerd gevoel
  • Onrustige spijsvertering

Masseer met je duim op en rond dit punt. Gebruik hiervoor de duim van je andere hand. Besteed ongeveer 2 a 3 minuten per voet en probeer daarbij je ademhaling te verdiepen.

Ook ik volg mijn eigen advies op en kijk naar wat ik nu nodig heb in dit moment en probeer goed voor mezelf te zorgen. En dat bestaat uit; bewegen, gezond eten, genoeg slapen en ontspannen.